A nyní to vypadá, že se toho asi dožijeme MY. No, možná. Včera totiž potvrdil pan ministr dopravy, že letos v prosinci uvedou do provozu (po 26 letech) celou dálnici D 8. Samozřejmě dodal: „Když nebudou komplikace.“
„A přece se hýbe.“ Je to asi velká drzost něco takového říkat, když dálnice patří mezi priority současné vlády. A kdoví, zda za její vyřčení také neskončí někdo u inkvizičního soudu obdobně jako tenkrát Galileo Galilei za tu svoji slavnou větu.
Dálnice D 8 (tzv. Drážďanská) vede od Prahy severozápadním směrem přes Lovosice a Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem. Celková její délka je 92 km a jedná se o jedinou českou dálnici, která prochází přes chráněnou krajinnou oblast CHKO České středohoří. Poslední chybějící částí této dálnice je 16,4 km dlouhý úsek Lovosice – Řehlovice. Jeho stavba se oficiálně započala v listopadu 2007 a původně slibovaný termín dokončení byl rok 2010. Poté se mluvilo o roce 2012, ale když došlo v červnu 2013 na trase budoucí dálnice k masivnímu sesuvu zeminy, tak se již raději termíny neuváděly. Následovalo odtěžení sesuvu, realizace odvodnění a sanace za necelou půl miliardy Kč.
A nyní, když se již pomalu chystá velká sláva s otevřením celé dálnice, se objevily další nepatrné trhlinky v jednom svahu jako předzvěst možného sesuvu zeminy. Pan ministr však řekl, že mají vše pod kontrolou. ŘSD udělá vrty, které vyplní štěrkem. Tím se odvede voda, která za všechno může. Přesněji řečeno letošní déšť. To si ta příroda dovolila dost! Kdo by také mohl tušit, že v Česku během roku zaprší. Nějaký ten milionek to bude stát, ale realizační firmy se určitě nebudou bránit vícepracím.
A tak se snad brzy krásné sny o tom, že budeme jezdit pohodlně a plynule po dálnici D 8, promění ve skutečnost. Patrně by bylo správné napsat jenom strohou větu: „Budeme jezdit,“ jelikož již nyní se některé úseky komunikace vlní. ŘSD určitě bude argumentovat tím, že se dálnice neustále zajímavě proměňuje a každý nový její úsek vzbuzuje údiv. A samozřejmě také vše vyřeší bez problémů. Dají tam nějaké to upozornění či omezení rychlosti a šikovný řidič ať si poradí. A neopatrný? Ten má smůlu. Nepřizpůsobil rychlost jízdy aktuálním podmínkám, stavu a povaze vozovky i svým schopnostem. Známá fráze, která sice může mít občas své opodstatnění, ale většinou spíše omlouvá nedbalost jiných. To opravdu musí řidič na českých silnicích předpokládat, že se kvalitní asfaltový povrch změní zčistajasna ve vojenský autodrom plný hrbolů a výmolů.
Když tak uvažuji o našich komunikacích, tak si vzpomenu na své toulky po Sicílii. Několik dní jsem se projížděl po tamních silnicích v okolí sopky Etny a pozoroval zajímavé chování místních řidičů. Nezaujala mě sice na tomto ostrově nově dokončená dálnice, ale jednalo se o celkem frekventované úseky silnic, hlavní spojnice v centrální části ostrova.
Bylo mi dáno poznat pověstné sicilské silnice. Hrbolaté výmoly, všudypřítomný prach, nečekané díry i záludné trhliny. Brzy jsem se naučil rozumět významu zdejších dopravních značek. Když je snížena rychlost na 50 km/hod., tak lze jet i o dvacet více a občas nás také auta předjížděla „devadesátkou“. Avšak snížení rychlosti na 30 či 20 km/hod. už znamená na silnici číhající opravdové nebezpečí, které berou vážně i místní řidiči. A někde se takové záludnosti vyskytují i dvakrát či třikrát během jednoho kilometru.
Jednoho dne jsme se rozhodli najít nějaký opravdu nejhrbolatější výmol, nejneočekávanější díru či nejzáludnější trhlinu, kterou bychom mohli vyfotografovat. A nebyl to zas tak velký problém. Pouze místní řidiči v kolemjedoucích autech nechápali, co nás tak zaujalo.
*
O situaci na silnicích a jedné zajímavé dopravní nehodě jsem se již v jednom povídání zmínil: http://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=474488
O výjimečném a kouzelném pohoří, kterým je České středohoří, jsem také něco napsal: http://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=473838
Dopravní nehody a silniční piráti: http://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=476221