Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do Pekla s Aloisem Jiráskem a Dušanem Jurkovičem (Nové Město nad Metují)

Kdo se chce dostat do Pekla, tak musí buď dostatečně hřešit, nebo se vydat jako já do Nového Města nad Metují.

Peklo, hojně navštěvované, krásné i romantické místo nedaleko Nového Města nad Metují, se nachází se v hlubokém, tichém, jakoby pohádkou opředeném údolí, na březích pekelně peřejnaté řeky Metuje i klidnější říčky Olešenky.

Osada se stejným názvem (či podobným v tehdejším nářečí) tady byla již na počátku 15. století. A o moc mladší nebyl ani starý mlýn Pekelec, který stával v lesích u řeky patrně od roku 1527, ale určitě „odedávna“, jak píše ve své povídce „V Pekle“ Alois Jirásek:

"Pekelský mlýn byl tu ode dávna, paměti o něm šly daleko do věků. Stavení jeho, jak nyní bylo, z polovice ode dřeva, stálo tu v té podobě od nepaměti, majíc šindelovou střechu hřebenatou, tak že pod ní dost bylo místa na podkrovní, úhlednou světničku, jejíž dvě nevelká okna, zasazená u vysokou lomenici, poskytovala utěšený rozhled po řece a dolině."
 

Jak dlouho mlýn klapal a od kdy sloužil i jako hostinec, nevím, ale jisté je, že roku 1912 byl pro pana Josefa Bartoně-Dobenína, majitele novoměstského zámku, přestavěn na výletní restauraci. A stejně jako na zámku, také zde se nesmazatelně zapsal věhlasný slovenský architekt Dušan Jurkovič. V návrhu stavby použil sobě typické prvky lidové architektury, které mnozí znají z lázeňského města Luhačovice nebo beskydských Pusteven.

Do Pekla se navzdory jeho názvu lidé nebáli nikdy chodit. V roce 1923 byla v údolí vybudována turistická stezka z Nového Města nad Metují a místo se stalo vyhledávaným a oblíbeným cílem s občerstvením v restauraci Bartoňova útulna. Ze známých osobností se tady zastavili například herec Eduard Vojan, profesor Guth Jarkovský či spisovatel Alois Jirásek. Stylová výletní restaurace funguje dodnes a nabízí čertovské speciality. Já jsem tam však nic neochutnal, jelikož bylo „po čertech“ plno.

A jaké by to bylo Peklo bez čertů. Dřevěná skulptura čertů v životní velikosti, jejímž autorem je řezbář a sochař Ivan Dědek Šmíd, vítá s úsměvem návštěvníky před restaurací. O kousek dál, u mlýnského náhonu, hlídá pro změnu vodník, také celý ze dřeva. Jak přišlo toto romantické místo ke svému názvu, jsem se nedočetl, ale v noci bych to určitě nezkoumal. Potkat tady může člověk bezhlavého koně, samozřejmě bludičky nemohou chybět a klidu určitě nepřidá ani ohnivý kohout či rej čarodějnic.

Určitě zajímavé věci, ale já jsem hledal něco jiného. A nebylo to vůbec jednoduché. Jak jsem již napsal, zdejší romantické údolí se stalo inspirací Aloisi Jiráskovi k povídce „V Pekle“. K jejímu obsahu se váže i „Ženichův hrob“. Na mapě ani na informační tabuli však uveden nebyl. V restauraci personál krčil rameny, že nic takového neslyšel. Rodinka, která se procházela venku a tvrdila, že to tady zná, jako své boty, také byla překvapena, co si to vymýšlím. Až musela zasáhnout vyšší moc - moje chytrá žena, která mi poradila, abych zkusil nějakého místního chataře. U prvního jsem sice nepochodil, ale druhý byl pro mě výhrou: „Půjdeš asi 300 metrů po vyšlapané pěšince, pak kousek nahoru a zase dolů a tam to uvidíš.“

Je pravda, že jsem měl záhy mokré boty, jelikož pěšinka vedoucí po pravém břehu říčky Olešenky vyšlapaná nebyla, a také jistota, že to najdu, se brzy vytrácela, ale nakonec se dobrá věc podařila. Kámen s nápisem „Ženichův hrob“, kde se odehrává velká část děje povídky, jsem objevil. Originální název díla Aloise Jiráska zní: „Zahořanský hon; Učitelský; V pekle“. Autor se v těchto povídkách zasazených do konce 18. století snaží zachytit život tehdejších obyčejných lidí v různých prostředích. Zmíněná povídka „V Pekle“ se patrně vztahuje k události spojené s počátkem sedmileté války (1756 – 1763). Tehdy mlýn Pekelec obsadila skupina vojáků, která hlídala půvabnou dámu z ciziny. V noci však přišla nečekaná návštěva, mlýn byl přepaden. Při přestřelce byl zabit jeden z útočníků, ženich unesené dámy. Na místě, kde zemřel, byl postaven pomníček.

„Peklo u Nového Města nad Metují“ je také název přírodní rezervace o ploše 320 ha při soutoku Metuje s Olešenkou, která byla v roce 1997 vyhlášena k ochraně živočichů a hmyzu. Člověk nemusí ukončit svůj výlet v Pekle, může pokračovat podmanivým údolím jedné ze zmíněných říček nebo další cestou k Jiráskově chatě a rozhledně Dobrošov.  

CESTIČKA DO PEKLA

(Novoměstské písničky – text: Antonín Santner, melodie: Jaroslav Kratochvíl, zpíváno v Santnerově divadelní revue „V Novém Městě včera, dnes, zítra“ roku 1932 s velkým úspěchem)

Ty, milá cestičko do Pekla 
v údolí lesů a strání, 
milá mi po tobě utekla, 
lásky mi nechala zdání. 
Samoten chodím teď maně, 
opuštěn, kol říčky bílé, 
pohádku šeptají stráně 
na zašlé lásky ty chvíle. 
S děvčátkem milým jsem chodíval, 
blažené byly to chvíle. 
Já za ručku jsem ji vodíval, 
zbyly jen vzpomínky milé. 
Na tobě co padlo hubiček, 
co slibů a přísah lásky, 
ty jediná v světě z cestiček 
zašlými zpíváš mi hlásky. 
Až podzim života přiletí, 
zasněží skráně mé bílé, 
srdce mé k tobě vždy zaletí 
na lásky vzpomínat chvíle. 
Když jsi mně zpívala 
ze strání zkazky své, 
pohádky, báje, večerní jak zvonků klekání 
nesly se ohlasy z kraje.
Refrén:
Pekelská cestičko, ty moje sestřičko, srdci mír dáš. 
Po tobě když chodím, tak nikdy nezbloudím, ráda mě máš. 
Pekelská cestičko, vyjasni mé líčko, útěchy přej! 
Metuje, zpívej mi, v svou náruč obejmi, štěstí mi dej!

 

Pozn.:

V Novém Městě nad Metují mě zaujal také jeden pomník: http://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=574289

 

Autor: Pavel Liprt | neděle 11.12.2016 14:44 | karma článku: 37,58 | přečteno: 1679x
  • Další články autora

Pavel Liprt

Středověká Černá Hora, barokní lipová alej a Oborský rybník bez ryb a vodníka

Konec alejí a vodníků v Česku? Doufám, že ne. Jedno krásné stromořadí jsem spatřil nedávno na hrázi rybníka v Černé hoře. Vodníka jsem tam ale nepotkal. Asi byl v pivovaře. Ta jejich „hořká 11“ je totiž opravdu lahůdka.

7.4.2024 v 13:10 | Karma: 13,31 | Přečteno: 414x | Diskuse| Cestování

Pavel Liprt

Jan Svatopluk Presl a česky mluvící přírodopis

Jan Svatopluk Presl a nebesík, luník nebo kostík. To je ukázka názvů, které se nakonec neujaly. Avšak podstatně větší z odborného názvosloví přírodovědy, které vymyslel, se používá dodnes.

6.4.2024 v 9:08 | Karma: 14,70 | Přečteno: 432x | Diskuse| Společnost

Pavel Liprt

Nigromons – komorník Matouš, podkomoří Apard a Černé moře

V kopcovité lesnaté krajině na rozhraní Českomoravské a Drahanské vrchoviny jsme objevili městečko Nigromons. Samozřejmě jsme nebyli první, komu se podařilo spatřit Černou Horu. Někdo musel přeci založit zdejší pivovar.

2.4.2024 v 11:19 | Karma: 14,78 | Přečteno: 475x | Diskuse| Cestování

Pavel Liprt

Smutný koncert před 50 lety (Plastic People Of The Universe , DG 307)

Dne 30.3. roku 1974 se měl v sále restaurace Na Americe v obci Rudolfov nedaleko Českých Budějovic uskutečnit koncert skupin Adept, Plastic People Of The Universe a DG 307.

30.3.2024 v 17:04 | Karma: 19,26 | Přečteno: 750x | Diskuse| Společnost

Pavel Liprt

Narozeninová ženuška má

Narozeninový věk se přece u dámy neříká, to bych byl opravdu hrozný nešika, můžete však snadno vyčíst z této básně, že je mi s mojí ženou už mnoho let krásně.

26.3.2024 v 11:07 | Karma: 15,63 | Přečteno: 839x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

  • Počet článků 487
  • Celková karma 15,18
  • Průměrná čtenost 1870x
Životní motto: Cestuji do dalekých i blízkých míst jako do pohádky, ale za nějaký čas se vždy rád vracím domů zpátky. Vydávám se hledat zajímavá místa tam i sem, nebloudím, stačí jít rovnou za nosem.