Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý princ, Antoine de Saint Exupéry a 31. červenec

Procházel jsem se po zahrádce, pozoroval bylinky a přemýšlel, jak se jim daří v tom letošním horku. Když v tom najednou…

"Že jim neublížíš," ozval se dětský hlas a k mému překvapení se objevil prazvláštní človíček se zlatými vlásky.  

Údiv, že vidím Malého prince, byl tak velký, že jsem se nezmohl ani na odpověď.

„Prosím pěkně…nakresli mi beránka,“ povídá.

„Cože?“

„Nakresli mi beránka…“

„No, víš, já moc kreslit neumím,“ odpovídám mu.

„To jsem si myslel. Tak já raději počkám, až se vrátí pan Exupéry,“ dodal Malý princ jemným hláskem.

„On se možná tak brzo nevrátí,“ dodávám opatrně.

„Ty také věříš těm povídačkám, že je mrtev?“ Malému princovi se překvapivě objevil na tváři úsměv a dodal: „Dospělí jsou strašně zvláštní a podivní.“

"Ano, věřím. Dnes je tomu přesně 74 let, co se zřítil se svým letadlem do moře,“ sdělil jsem mu přesvědčivě.

„A našlo se jeho tělo?" namítl on.

„To máš pravdu, nikdy ho neobjevili,“ musel jsem přiznat.

„Takže toho o něm vlastně moc nevíš. To já jsem si s ním tenkrát na poušti hodně povídal. Zapamatoval by sis například celé jeho jméno? Antoine Marie Jean-Baptiste Roger, hrabě de Saint Exupéry. Narodil se 29. června 1900 v Lyonu, ve městě, kam mě jednou vezme na návštěvu.“

Prošel se po zahrádce a po chvíli pokračoval: „Pro někoho to byl spisovatel, pro jiné filosof či humanista, ale pro mě především dobrý člověk, co uměl hezky nakreslit beránka. A také psát. Vyprávěl mi například o své první knížce, která se jmenovala Letec a vydali mu ji v roce 1926. Další kniha s názvem Kurýr na jih mu vyšla o tři roky později a vyjádřil v ní své zážitky z pobytu na západním pobřeží Afriky. Ani tam se však dlouho nezdržel. Pocity, které zažil při hledání kamaráda, jenž se ztratil při přeletu pohoří Andy, přenesl do knihy Noční let. A napsal toho mnohem víc, Země lidí, Válečný pilot, Dopis rukojmímu nebo Citadela.“

 

„31. července vzlétl pan Exupéry z Korsiky k letu nad Francii a na základnu se již nevrátil. Říká se, že ho někdo sestřelil nebo měl poruchu letadla. Já si ale myslím, že měl už té války dost a chtěl žít bez bolesti, svobodně, šťastně a ve shodě s ostatním lidmi. A možná také odletěl do pouště v Africe, kde jsme se poprvé viděli. Budu muset jít.“ Malý princ zmizel, než jsem se ho stačil na cokoliv zeptat. Ale to nevadí, on by se stejně jenom usmál. Dobře vím, že toto dítko se zlatými vlásky neodpovídá na žádné otázky.

 

Říkáte, že se mi to všechno jenom zdálo při pohledu na dnešní datum. Ale ne. Malý princ existuje a mluvil jsem s ním. Když chce někdo nakreslit beránka, tak musí žít.

(Obrázky jsou z knížky vydané v roce 1984, kterou pravidelně beru do ruku)

Autor: Pavel Liprt | úterý 31.7.2018 10:55 | karma článku: 29,05 | přečteno: 1153x
  • Další články autora

Pavel Liprt

Středověká Černá Hora, barokní lipová alej a Oborský rybník bez ryb a vodníka

Konec alejí a vodníků v Česku? Doufám, že ne. Jedno krásné stromořadí jsem spatřil nedávno na hrázi rybníka v Černé hoře. Vodníka jsem tam ale nepotkal. Asi byl v pivovaře. Ta jejich „hořká 11“ je totiž opravdu lahůdka.

7.4.2024 v 13:10 | Karma: 13,32 | Přečteno: 420x | Diskuse| Cestování

Pavel Liprt

Jan Svatopluk Presl a česky mluvící přírodopis

Jan Svatopluk Presl a nebesík, luník nebo kostík. To je ukázka názvů, které se nakonec neujaly. Avšak podstatně větší z odborného názvosloví přírodovědy, které vymyslel, se používá dodnes.

6.4.2024 v 9:08 | Karma: 14,70 | Přečteno: 437x | Diskuse| Společnost

Pavel Liprt

Nigromons – komorník Matouš, podkomoří Apard a Černé moře

V kopcovité lesnaté krajině na rozhraní Českomoravské a Drahanské vrchoviny jsme objevili městečko Nigromons. Samozřejmě jsme nebyli první, komu se podařilo spatřit Černou Horu. Někdo musel přeci založit zdejší pivovar.

2.4.2024 v 11:19 | Karma: 14,78 | Přečteno: 477x | Diskuse| Cestování

Pavel Liprt

Smutný koncert před 50 lety (Plastic People Of The Universe , DG 307)

Dne 30.3. roku 1974 se měl v sále restaurace Na Americe v obci Rudolfov nedaleko Českých Budějovic uskutečnit koncert skupin Adept, Plastic People Of The Universe a DG 307.

30.3.2024 v 17:04 | Karma: 19,62 | Přečteno: 757x | Diskuse| Společnost

Pavel Liprt

Narozeninová ženuška má

Narozeninový věk se přece u dámy neříká, to bych byl opravdu hrozný nešika, můžete však snadno vyčíst z této básně, že je mi s mojí ženou už mnoho let krásně.

26.3.2024 v 11:07 | Karma: 15,64 | Přečteno: 844x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Pronájem hezkého bytu 2+kk, 42m2, Odolena Voda
Pronájem hezkého bytu 2+kk, 42m2, Odolena Voda

Československé armády, Odolena Voda, okres Praha-východ
13 233 Kč/měsíc

  • Počet článků 487
  • Celková karma 15,22
  • Průměrná čtenost 1870x
Životní motto: Cestuji do dalekých i blízkých míst jako do pohádky, ale za nějaký čas se vždy rád vracím domů zpátky. Vydávám se hledat zajímavá místa tam i sem, nebloudím, stačí jít rovnou za nosem.